Home » כללי » זכיינות בתי קפה ומסעדות

זכיינות בתי קפה ומסעדות

בישראל פועלים אלפי בתי קפה ומסעדות, ומדי שבוע נפתחים עוד ועוד בתי עסק שכאלה. זהו אחד הענפים בעלי רמות הסיכון הגבוהות ביותר, ועל כן רבים מבין העסקים הנפתחים בו עושים זאת בשיטת הזכיינות, שמצמצמת את הסיכון (אם כי יש לה, באופן טבעי, גם חסרונות).
על פי אומדנים של אנשי מקצוע בתחום, 2 מכל 3 בתי קפה בארץ שייכים לרשתות גדולות (קפה קפה, קפה ג’ו, ארומה, קפה גרג ועוד) וגם בעולם המסעדות ישנם לא מעט סניפים של רשתות, גם אם בפריסה מצומצמת יותר.

יתרונות שיטת הזכיינות

* הקהל הרחב אוהב לבלות במקומות מוכרים ומבחינה זו סניף של רשת בעלת שם הוא מקום אטרקטיבי יותר ביחס לבית קפה או מסעדה בודדים.
* מיתוג – בית קפה שהוא חלק מרשת מצליחה ממותג גם הוא ככזה ומחובר בתודעת הציבור לאיכות.
* פרסום בקנה מידה רחב – רשתות, ובמיוחד אלה הגדולות, יכולות להשקיע משאבים רבים בפרסום, ואכן עושות זאת, וגם הסניף הבודד נהנה מחשיפה בקנה מידה נרחב.
* תפריט שכבר נבחן בשטח – מסעדה או בית קפה הפועלים בשיטת הזכיינות יכולים להציע ללקוחותיהם תפריט שכבר זכה לאהדת הציבור, עודכן ושונה לא מעט פעמים בהתאם לטעמם של הלקוחות ועל כן סיכויי הצלחתו גבוהים.
* קונספט נכון – בתי קפה ומסעדות רבים נשענים לא רק על תפריט מפתה אלא גם על קונספט, וגם מרכיב זה כבר התגלה כנכון במקומות רבים אחרים כך שאפשר לסמוך עליו. באופן דומה זכיין של בית קפה או מסעדה מקבל לידיו יחד עם המותג, התפריט, הקונספט והפרסום גם נהלי עבודה מפורטים המסתמכים על ניסיון רחב היקף ועל כן הם יעילים במיוחד.
* התהליך הבירוקרטי של קבלת רישיון עסק פשוט הרבה יותר כשנעזרים בניסיון המצטבר של הרשת.

זכיינות בתי קפה

חסרונות בתי קפה ומסעדות בזיכיון

החיסרון המרכזי הוא הצורך להשקיע עשרות אלפי דולרים ברכישת הזיכיון עצמו, וזאת כמובן בנוסף לשאר הסכומים שצריך להשקיע בעסק חדש.
כמו כן במקרים רבים בעל המסעדה או בית הקפה מחויב לרכוש מוצרים שונים מספק ספציפי, או מהרשת, דבר המקטין את יכולת התמרון שלו.
חיסרון שלישי שגם אותו כדאי לקחת בחשבון הוא היעדר החותם האישי – אחת הסיבות לפתוח עסק, ובפרט מסעדה או בית קפה, היא שזהו מקום שבו האישיות של היזם יכולה לבוא לידי ביטוי, וכשמדובר בזיכיון, החופש הוא מצומצם מאוד.